Ga direct naar de hoofdinhoud

De kou is nog niet uit de lucht,maar de kriebels zijn bij mij al weer aanwezig,ik zie mijn gevleugelde vrieden de ekster,merel,kouw en wat klein goed weer drifig achter elkaar aan zitten om maar niet te laat te komen voor de liefde en de daad.

Iedereen is al met het voortbestaan van het nageslacht aan de gang,als klapekster heb ik nog wel even tijd,het is me allemaal nog een beetje te koud,maar ook ik ben mij al aan het orienteren of er wat liefs te zien is in mijn omgeving,komt er wat op mijn bordje voor bij dan zal ik niet afwachten maar direct aktie ondernemen en toeslaan.

Maar tot zolang blijf ik in de top van de boom toekijken naar de mensen die zich uitsloven en de knotwilgen weer klein maken,daar moeten ze toch wel mee ophouden,waarom?omdat mijn vrienden de steenuilen een nestholletje zoeken in de knotwilgen en dan niet gestoord willen worden als ze daar binnen de liefde aan het bedrijven zijn,dus mensen vrienden stop na half maart met snoeien,jullie willen toch ook niet gestoord worden tijdens .................

Tot vlug Klapekster.

 

 

 

Je zal maar vogel zijn in deze barre decemberdagen 2012 en laat ik nu toevallig daarbj horen als klapekster doe ik alleen maar klappersnavelen,kan zonder dat geklapper bijna niet eten en dat is al zo schaars te vinden onder al die sneeuwhopen.

Als je niets meer van mij hoort dan ben ik misschien wel bedolven onder een vallende sneeuwhoop tijdens mijn zoektocht naar een beetje voetsel.

Ja en de schaarste is goed te zien, de mensen gooien alleen nog maar naar buiten wat oud en beschimmeld is en daar moet ik me mee voeden tot de lente,was het maar zover,dan krijg ik de kriebels over mijm hele verenlijf en mijmer over een eigen nestje met een lieve en leuke vriendin.

Maar eerst moet ik dit zware jaargetijde doorstaan.

Klapekster.

Na een lange winterslaap ben ik weer eens uit vliegen gegaan in de omgeving van Nederasselt. Het Gelderse plaatsje idyllisch gelegen tussen maas en waal.

Zittend in de top van een boom, niet opvallend voor de mensen beneden mij die druk aan het werken waren, te minste de meeste,enkele hadden nog de winter in de bol en hadden hun handen op een warme plaats opgeborgen waar warmte en leven voelbaar is.

Voor mijn vrienden de ooievaars ging een nieuw nest de hoogte in met veel zucht, duw en trekwerk,dames die opgewekt mee kwekte en tussendoor ook nog wat werk verrichte alsof de lente voelbaar was,er heerste in het gehele gebied een vriendelijkheid en een drang om te werken,werken? nou ja wat er op leek dan toch.

Wat mij wel enigszins irriteerde was de lucht van een poepgehalte alsof er uiensoep of iets dergelijks gegeten was, de geur was allerminst aangenaam,je zal zo maar naar een feestje moeten, ik moet er niet aan denken om aan de zijde van! als tafelheer te fungeren.

Er werd geplant,geslagen,gesnoeid en geharkt dat het hele dorp daar toch wel wat van gehoord en gezien zal hebben,op gepaste afstand natuurlijk net als ik onopvallend mee-gluren en later oordelen wat goed of helemaal niets was.

Waar ik wel verheugd over was,dat er ook mensen uit het dorp mee werken en laatst ook heb ik er gezien bij een excursie in het gebied, als klapekster zeg ik dat is toch hoopvol voor die hartwerkende vrijwilligers.

Wat ik ook nog moet vermelden is het volgende, met de boomfeestdag afgelopen woensdag was ik ook daar in de omgeving,een drukte met kinderen en vrijwilligers die veel struiken hebben geplaatst, wat natuurlijk goed is voor de natuur. Maar de grote afwezigen waren de bestuurders van de gemeente Heumen en dan heb ik het over bestuurders, niet de ambtenaren daarover alleen maar goeds. Het kan toch niet waar zijn dat zei nu al de weg kwijt zijn,of willen ze daar niet meer komen en moeten ze met tegen zin zien dat die vrijwilligers het beter voor elkaar hadden dan elders en dat is ieder jaar constateer ik als klapekster.

Ik vlieg weer eens verder,de groeten van klapekster.

 

Klapekster is weer terug van weg-geweest.

Uitgerust van de vele vlieguren gaan we weer ouderwets kwekken over alles wat er te zien is.

Vandaag 29 mei 2010, ben ik gaan kijken naar het herstelde ooievaarsnest in het gebied Kadans in Nederasselt.

Er werd toen ik daar boven vloog door een groot aantal mensen gewerkt, maar niet in de omgeving van het ooievaarsnest, waarop tot mijn grote verbazing mijn vrienden de ooievaars op het nest zaten.

Wat was ik nieuwsgierig of er ook eieren waren, maar daar kreeg ik niet de kans voor omdat pa en ma ooievaar mij vervaarlijk aankeken en mij te kennen gaven dat ik moest verdwijnen.

Die mensen hebben toch wel veel over voor ons vogels en de natuur in het algemeen, dames die niet voor de mannen onderdeden op het gebied van werken en niet vies waren voor smerige handen.

Handen die onder de verf zaten, omdat ook onderhoud aan poorten gedaan moest worden verven dus om rot te voorkomen.Wat weer gedaan wordt voor onze veiligheid zodat wij rustig voor nageslacht kunnen zorgen zonder gestoord te worden hoop ik als klapekster.

Er is daar hard gewerkt zonder dat wij ons daar zorgen over hoefde te maken, die mensen weten heel goed wat goed voor ons vogels is en ook natuurlijk voor wat groeit en leeft op de bodem in het gebied Kadans.

Ik kan weer rustig mijn weg verder gaan omdat ik geen vogel ben die lang op een zelfde plaats kan en wil blijven, de meeste hebben al jongkies maar ik ben nog steeds een zoekende vogel.

 

 

Als klapekster zeg ik,hou van het leven zoals het is.

Je hebt slechts een leven.

Hou van de mensen zoals ze zijn.

Er zijn geen anderen.

 

En daar waren onze vriendjes weer.

Alleen stilte en verdriet past hierbij,eens een mooi ooievaarsnest

Ziek en nog eens ziek ben ik geweest,sinds de paasdagen en nog lopen de rillingen over mijn verenpak.

Ik had net op eerste paasdag in de avond een plekje in de top van een populier gevonden om mijn nacht door te brengen, toen plotseling een kabaal van een zaag en minstens een motor al mijn vrienden de vogels en andere dieren de schrik van hun leven kregen.

De roerdomp de ganzen,de eenden,kraaien,eksters en al die kleine die maar vleugels hebben vlogen in paniek weg en niemand wist waarheen.

Maar de angst en het schreeuwen van de ooievaars zal mij nog lang in de oren klinken,in blinde angst en totaal over de toeren vlogen mijn vrienden naar nergens.

Hun met zorg klaar gemaakt nest ging met een grote klap naar de grond en ze hadden net nest nog zo goed geïnspecteerd voordat ze tegen elkaar zeiden, dit wordt voor de komende jaren ons huis.

Naar later bleek hadden enkele zieken geesten het vogelbestand in natuur gebied Kadans met duivels geweld verstoord,verstoord?Je bent toch wel heel erg gestoord om zoiets te doen, zouden ze thuis met broertjes en of zusjes ook zo omgaan?

Ik heb de dagen erna mensen in blauwe pakken zien rondlopen en overal vragen horen stellen of iemand iets gezien had,wat hoop ik toch dat ze die rotzakken te pakken krijgen,ik schijt ze met veel pluzier een klodder van mijn poep op hun tronie.

Elke dag ben ik nog even langs gaan vliegen of iedereen weer terug is gegaan naar dat mooie gebied, maar helaas,vele zijn zo geschrokken dat ze het elders zijn gaan zoeken,hopelijk vinden ze daar meer rust dan in dat klote dorp met zijn stiekemerds.

Klapekster.

De naam klapekster,waarom? De vogel overziet alles vanaf de top van een boom, is nieuwschierig en snel, zo zal deze site er ook zijn.

In mijn overwinteringgebied, blijf ik de gemeenteraadsverkiezingen met een scherp oog volgen.

Hoe de partijen om de gunst van de kiezers, vaak met in hun verkiezing-program-punten die na 17 maart 2010 zowel naar links als rechts kunnen worden ingevuld.

Veel woorden met voor de burgers vaak schimmige teksten die alle duidelijkheid ontberen,onduidelijkheid is ook een kunst.

Mag ik een paar voorbeelden naar voren brengen! het politiebeleid, asociaal gedrag en het hinderlijk volgen van veel plegers wordt prioriteit.Dat is al jaren landelijk prioriteit, geef de burgers aan hoe en waar de oplossing is? Dat willen we horen.

Nog een, Sociaal beleid,wij roepen onze inwoners op om oog en oor te hebben voor dit maatschappelijke probleem,(daar kiezen wij jullie toch voor),waar moeten de inwoners de ogen en oren voor open houden? geef aan wat,hoe en waarnaar?

En zo staat Heumen kiest bol van onduidelijkheden.

Maarals klapekster heb ik natuurlijk meer aandacht voor de natuur en het milieu.Ik heb voor de gemeenteraadsleden die dit lezen enkele punten die duidelijk zijn en helder.

Biodiversiteit,er is in Europa afgesproken om het verlies van biodiversiteit te stoppen,maar hoe?

Laten "kleine gemeentes"een voorbeeld zijn,dat kan door een goed beleid te ontwikkelen ter bevordering van de biodiversiteit.

Structuur ontwikkelen ter bevordering van de biodiversiteit, met b.v. houtwallen,bomenrijen,poelen en bermen aan te leggen en te beschermen,dat heeft te maken met landschapsvisie.

Ecologisch bosbeheer toepassen en gericht op diversiteit en vegetatie,inheemse bomen en struiken planten.

Meer kleine projecten starten om in het landschap biodiversiteit te bevorderen,ontwikkeling van natte en droge biotopen,een goed voorbeeld is, het gebied Kadans in Nederasselt.Maar ook oeverzwaluwenwanden creëren en niet in de uiterwaarden waar de kans reël aanwezig is,dat met hoog water de wal zal wegspoelen.Maar ook dat deze wallen de vrijheid van het water belemmeren, niet voor niets worden er bomen en struiken in de uiterwaarden verwijderd om de watergang te bevorderen.

Tijdelijke natuur-speelweide toestaan waar voor alsnog geen bebouwing zal plaatsvinden.Daarbij denk ik aan de Hollestraat in Nederasselt, waar plaats is om voor enkele jaren een natuurlijke speelweide te verwezelijken.

Burgers informeren over, biologisch tuinieren,inrichting van de eigentuin hoe ze kunnen bijdrage aan de biodiversiteit(vlindertuinen)enz.

Zo maar wat punten waar met de verkiezingen in zicht aandacht moet worden besteed, door diverse partijen en geen gebakken lucht serveren,maar heldere standpunten innemen en uitdragen.

Groeten Klapekster.

Een biologische tuin

Beste lezers, van verbazing en de blijdschap nog maar net bekomen, kan ik u melden "dat"Natuur Stichting Kadans, de Duurzaamheidpluim uit handen van Burgemeester Van Zomeren van de gemeente Heumen in ontvangst heeft mogen nemen.

Deze prijs omvat een wissel trovee, een oorkonde en een geld bedrag.

Deze prijs wordt uitgereikt aan een persoon, vereniging of stichting die zich inzetten voor natuur en milieu.

De jury was unaniem over de inzet op het gebied van educatie,natuuronderhoud,activiteiten,milieu en zwerfvuil beheer in de buiten gebieden van Nederasselt.

Met de inzet van vele vrijwilligers die met hart en ziel staan voor milieu en natuur, is dit een kroon voor al hun werk.

Deze Duurzaamheidpluim draag ik dan ook op aan alle vrijwilligers en begunstigers en andere die Kadans een  en dus dé natuur een warm hart toedragen.

2010 kan voor mij en mij soortgenoten al niet meer stuk,meer bomen blijven behouden, meer groen, minder zwerfvuil en meer kinderen die onder mijn boom van de natuur kunnen genieten en ook nog educatie mee krijgen.

Sprokkel mannen en vrouwtjes, gewelig werk,super.

Blijde groeten, Klapekster.


 

Wat heerlijk om te lezen! minder spuiten.

 

Het lokken van vraatinsecten en de inzet van natuurlijke vijanden, zoals de sluipwespen.

Maar ook genetisch veranderde planten kunnen daar aan meewerken.

Wat zal de populatie toenemen van mijn soortgenoten de vogels.

Uilen,roofvogels en alle kraaiachige kunnen weer rustig een muisje verorberen zonder ziek of dood te gaan.

De Nederlandse kassen zijn een soort van dierentuinen geworden,iets van 20 soorten biologische bestrijders houden verschillende plagen onde de duim.

De goede insecten houden de kwade insecten op zo'n laag niveau, dat er niet meer gespoten hoeft te worden.

Buiten op de akkers kunnne transgene planten een belanrijke bijdrage leveren, op voorwaarde dat alleen bepaalde plaaginsecten erdoor verdwijen.

Een kwestie van tijd en al mijn vrienden kunnen weer eten van wat de natuur voor ons op het diner zet.

Groeten Klapekster.

 


 

 

Vandaag heb ik een grote teleurstelling moeten verwerken, op 1 januari had iedereen mij nog wel alle goeds toegewenst.

Nou, wat is die teleurstelling?

De merel heeft de vogelzangverkiezing gewonnen, de "merel"en niet ik of de nachtegaal,fraude natuurlijk dat kan toch haast niet anders,het uiterlijk heeft meegespeeld,lekker strak in de veren zwart met een gele bek en jong.

Maanden lang heb ik geoefend, al mijn soortgenoten vlogen naar een andere boom om mijn toonladders maar niet te horen, vaak ging het wel een beetje vals dat moet ik toegeven, maar het ging steeds beter.

Samen met mijn jonkies heb ik menig riedeltje laten horen.

Een top tien had ik zeker verwacht, maar niet eens bij de eerste 100 ben ik te vinden, natuurlijk weer een jury die omgekocht is, net als bij het song festival.

Moet je nagaan, de scholekster staat op plaats 44, en dat is toch niet normaal.

Maar komende lente zal ik laten horen, dat het allemaal doorgestoken kaart is geweest.

Die rot merel krijgt nu zeker ook nog een platen contract, en ik alleen maar kou met dit winterweer, ik baal als een stekker.

Groetjes Klapekster.



Op dit moment zit ik te dromen over de warme dagen van de afgelopen zomer en mezelf wijs te maken dat ik het niet koud heb op een kale tak ergens in de top van een boom.

Maar mijmerend over toen hoe ik vaak in de berendonck (gemeente Wijchen) heb genoten van al dat moois dat daar te zien is.

En dan heb ik het niet over de mensen die daar een balletje slaan en daar weer achteraan lopen en die bal dan weer een mep geven.

Het zijn de wandellaars, de vissers en de zon aanbidders die mijn aandacht vaak krijgen,de vissers die uren zitten turen of er toch maar een visje wil happen in het aas en als dat dan een keer gebeurd kijkt hij toevallig natuurlijk naar mensen die in en bij het water als naturist genieten van de zon,wat een toeval van dat vissertje en dus weer te laat met het ophalen en dan maar zeggen tegen moeder de vrouw, het was weer niet veel vandaag met de vis. Hallo Moeders, die knakkers hebben alleen maar aandacht voor het naaktstrand en met alles wat daar gaande is, en dat is niet mis.Menig vissertje heeft daar de dag van zijn leven.

En dan die wandellaars die zonodig hun hondje daar uit moeten laten en toeval of niet het hondje moet altijd,daar, zijn plasje of poepje doen en dat mag van het baasje heeeeeel lang duren.En maar loeren naar die mensen die vrijheid,blijheid uitstralen in hun blootje.

Ook is er een categorie mannen die met een plastic tasje,met daarin een handdoek rondwandelen, beter gezegd rondjes lopen tot er een knipoogje of gebaartje van een mede wandelaar komt die de zelfde behoefte etaleert.Als dat contact heeft plaats gevonden, als een haas dan de bosjes in, vaak de broek al op de schoenen voor het bosje is bereikt, de ander al druk bezig zijn gereedschap op scherp te zetten tot beider genoegen.

Maar mijn meeste aandacht gaat toch uit naar de naturist,die onbekommertd van de zon wil genieten en zich een wil voelen met moeder natuur, vrijheid en blijheid, is een credo.

En als je dan leest dat daar in de politiek weer een heel kabaal over wordt gemaakt,vaak als een ongeregeld stel eksters, waar dat strand moet komen of blijven, dan zeg ik als klapekster,ik heb toch ook geen broek aan mijn kont, stel je voor dat ik daar mee rond moet vliegen, moet er niet aan denken.

Laat ieder zijn lichaam zoals hij of zij dat wil,tonen in al zijn naaktheid.

Ik zie weer graag de zon schijnen in 2010, mijn vlucht zal dan weer regelmatig richting Berendonck gaan,

. Klapekster.

 

_______________________________________________________________________________

4 cecember 2009 was ik op de jansberg in Mook, Limburg, koud en met mijn veren uiteen zodat de wind en regen minder vat kreeg op mijn velletje.

Geen andere vogels te zien, geen mensen niets helemaal niets, maar mooi! als je het wil zien en je ogen tot kleine spleetjes maakt zie als een fotograaf,daarom heb ik ook wat foto's gemaakt en hier op de site achtergelaten.(zie foto's).

Op een afstand van een paar honderd meter zag ik Groesbeek,maar daar had ik even geen zin in.

Klapekster.